X
عضو آرتافرش شو
با عضویت در خانواده آرتافرش، از مزایای بینظیر عضویت، برخوردار شو
-امکان پیگیری تراکنشها
-تخفیفات موردی
-دریافت پشتیبانی سریعتر
-امکان درج مشخصات به عنوان بافنده
-امکان درج مشخصات به عنوان طراح
-امکان درج مشخصات به عنوان رنگرز
-امکان حذف نام آرتافرش از روی نقشه ها
برای عضویت در آرتافرش اینجا کلیک کنید
قالی پازیریک

تا بحال فکر کردید که صنعت قالی بافی چقدر قدمت داره؟
50 سال؟ 100 سال یا 200 سال؟
تا سال 1328 (1947 میلادی) هر کسی در این باره نظری داشت ولی هیچکس حتی فکرش رو هم نمیکرد که بافت قالی به شیوه کنونی هزاران سال قدمت داشته باشه؛ تا اینکه در اون سال یک باستان شناس روس به اسم سرگی رودنکو کشف شگفت انگیزی کرد.

 

 ایشون که انسان شناس و باستان شناس بسیار کنجکاو و جسوری بود، هنگامی که در حوالی دره پازیریک (Pazyrik) در روسیه مشغول کار بود یک قالی قدیمی به همراه چندین شی باستانی دیگه کشف کرد که تصور همه اهل فن رو در مورد قدمت صنعت فرش تغییر داد. شاید باورش سخت باشه ولی قدمت این قالی به زمان هخامنشیان یعنی حدود 400 سال قبل از میلاد مسیح برمیگرده و احتمالا توسط مادها یا پارتها بافته شده.
این قالی قدیمی ترین قالی است که تا بحال کشف شده. نام این فرش به اسم محل کشفش (پازیریک) نامگزاری شد و الان در موزه آرمیتاژ در لنینگراد نگه داری میشه. البته قسمتهایی از این قالی زیبا از بین رفته ولی طرح اون کاملا مشخصه و برخی از طرحهاش با طرح های موجود روی تخت جمشید مشابهت بالایی داره.
تصویری از این قالی شگفت انگیز رو در شکل زیر میبینید.
 

بریم سراغ خصوصیات و ویژگی های فنی این گوهر دوست داشتنی.
اول کار گفتم که بافت این فرش به شیوه کنونی بوده. یعنی مثل کاری که ما الان انجام میدیم، ریستدگی کردند، دار قالی رو چله کشی کردند و اون رو بافته اند و بعد پرداخت زدند. (خیلی دلم میخواست الان اون دار قالی که باهاش پازیریک رو بافتند پیدا میکردم). گره هایی که زدند گره متقارن ترکی هست و جنس تارها پنبه و نخهاش از پشمه. قبل از اینکه در مورد طرح ها و اشکال موجود در پازیریک صحبت کنیم، یک تصویر واضحتر از این میراث گرانبها رو که توسط کامپیوتر بازسازی شده و بافته شده رو براتون میزارم تا بهتر در مورد طرحش بشه توضیح داد.
 

 

توی شکل بالا معلومه که این فرش 5 تا حاشیه متفاوت داره و طرحش ترکیبی از طرحهای هخامنشی و سکاییه توی حاشیش گوزن و سوارکار خیلی تو چشم هستند. توی متن این فرش هم اگر دقت کنید 24 مربع کوچیک وجود داره که هر کدومشون هم با اشکال هندسی تزیین شدن.



پیشنهاد میکنیم مطالب زیر را نیز مشاهده کنید
لطفا نظر خود را در مورد این مطلب ثبت کنید
عنوان :
تاریخ ارسال : همین الان
نام و نام خانوادگی و شهر :


نظرات کاربران
هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نفری باشید که نظر میدهد.

افق های توسعه آرتافرش
آرتافرش متشکل از تیمی پویا از برنامه نویسان و متخصصان فرش میباشد که در طی چند سال گذشته در حال بروز رسانی و توسعه وبسایتی هوشمند بوده اند.
با حمایت و کمک شما کاربران عزیز، در آینده نیز هر روز در حال کار خواهیم بود تا روز به روز بر هوش این وبسایت بیافزاییم و مانند گذشته در لبه تکنولوژی هوش مصنوعی گام برداریم.
Copyright

©

2024 www.ArtaFarsh.com - Designed By ElbayTeam