X
عضو آرتافرش شو
با عضویت در خانواده آرتافرش، از مزایای بینظیر عضویت، برخوردار شو
-امکان پیگیری تراکنشها
-تخفیفات موردی
-دریافت پشتیبانی سریعتر
-امکان درج مشخصات به عنوان بافنده
-امکان درج مشخصات به عنوان طراح
-امکان درج مشخصات به عنوان رنگرز
-امکان حذف نام آرتافرش از روی نقشه ها
برای عضویت در آرتافرش اینجا کلیک کنید

نقشه فرش، الگویی است که در زمان بافت فرش استفاده می‌شود. 

فرش نیز مانند سایر رشته‌‍‌های هنری با روحیه بافنده ارتباط مستقیم داشته و بهتر است بافنده نقشه مورد علاقه خود را انتخاب کند. در اصل نقشه فرش، یعنی ظاهر فرش بر روی کاغذ شطرنجی که قالیباف با نگاه بر روی خانه‌های نقشه و با گره زدن خامه روی چله، به صورت کامل، نقشه را روی دار می‌بافد.
با توجه به اینکه ممکن است نقشه حالت‌های متفاوتی داشته باشد، آشنا بودن چله‌کش و بافنده به هر یک از این حالت‌ها به آنها کمک می‌کند تا راحتتر به انجام چله‌کشی بپردازند.

از نظر نحوه ترسیم خطوط، نقشه‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند

1-نقشه با خطوط منحنی(گردان):

در این نوع نقشه، خطوط منحنی در تمام سطح نقشه پیچش دارند و بدون ترسیم بر روی کاغذ، بافت امکان پذیر نیست. نقشه گردان از زمان ایلخانیان متداول شد و در شهرها و بسیاری از مراکز قالیبافی رواج پیدا کرد. 

2-نقشه با خطوط هندسی یا شکسته:
اين نقشه‌ها قدمت بیشتری داشته و ترسیم آنها با خطوط افقي، عمودی و مورب انجام مي‌گیرد. بعضي از اين نقشه‌ها، ذهني بوده و در مناطق عشايری و ترکمن صحرا برای بافت استفاده مي‌شوند. به نقشه‌هايي که در آنها از خطوط منحني و شكسته همزمان استفاده می‌شود، نقشه تلفیقی می‌گویند.
آشنایی با انواع حالت‌های مختلف نقشه از نظر بافت
طراحان فرش برای صرفه‌ جويي در وقت و مواد مصرفي، معمولاً بخش‌های تكراری نقشه را طراحي نمي‌کنند. بنابراين نقشه قالی در چهار حالت می‌تواند در دسترس بافنده قرار گیرد.

1-نقشه یک چهارم یا ربعی:
نقشه ربعی، نقشه‌ای است که به اندازه يك چهارم نقشه کامل ترسیم مي‌شود و در سه چهارم بقیه تكرار مي‌گردد( در عرض و طول فرش). در اين گونه نقشه‌ها برای به دست آوردن تارهای مورد نیاز، بايد خانه‌های يك رديف افقي (عرضي) نقشه را شمارش کرده و آن را دو برابر نمود و منهای يك کرد (چون آخرين خانه نقشه در وسط، بین هر دو قسمت عرض، مشترك است). سپس برای هر خانه، يك جفت تار در نظر گرفت.

2-نقشه یک دوم:
نقشه‌ای که یک نیمه از آن دقیقا شبیه به نیمه دیگر است و داشتن یک دوم از نقشه کامل، برای بافت قالی کافی است. در این گونه نقشه‌ها باید برای بدست آوردن تارهای مورد نیاز، خانه‌های اولین ردیف افقی (عرضی) نقشه را شمرده و آن را دو برابر نمود و منهای یک کرد (چون آخرین خانه نقشه، در وسط هر دو قسمت عرضی فرش، مشترک است). سپس برای هر خانه یک جفت تار در نظر گرفته می‌شود، مانند نقشه محرابی. 

3-نقشه واگیره یا تکراری:
نقشه‌ای است که از يك يا چند نقش‌مايه تشكیل شده است که در طول و عرض فرش تكرار مي‌گردد، مانند نقشه قاب قابي يا خشتي يا ريز ماهي.

4-نقشه سراسري (سرتاسري):

نقشه سراسری، نقشه‌ای است که به ازای هر گره در فرش، یک نقطه در روی نقشه بصورت متناظر تعیین شده است. در این مدل نقشه‌ها تعداد کل خانه‌های اولین ردیف افقی عرضی نقشه شمرده می‌شود و یک جفت تار برای هر خانه در نظر گرفته می‌شود.




پیشنهاد میکنیم مطالب زیر را نیز مشاهده کنید
لطفا نظر خود را در مورد این مطلب ثبت کنید
عنوان :
تاریخ ارسال : همین الان
نام و نام خانوادگی و شهر :


نظرات کاربران
هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نفری باشید که نظر میدهد.

افق های توسعه آرتافرش
آرتافرش متشکل از تیمی پویا از برنامه نویسان و متخصصان فرش میباشد که در طی چند سال گذشته در حال بروز رسانی و توسعه وبسایتی هوشمند بوده اند.
با حمایت و کمک شما کاربران عزیز، در آینده نیز هر روز در حال کار خواهیم بود تا روز به روز بر هوش این وبسایت بیافزاییم و مانند گذشته در لبه تکنولوژی هوش مصنوعی گام برداریم.
Copyright

©

2024 www.ArtaFarsh.com - Designed By ElbayTeam