X
عضو آرتافرش شو
با عضویت در خانواده آرتافرش، از مزایای بینظیر عضویت، برخوردار شو
-امکان پیگیری تراکنشها
-تخفیفات موردی
-دریافت پشتیبانی سریعتر
-امکان درج مشخصات به عنوان بافنده
-امکان درج مشخصات به عنوان طراح
-امکان درج مشخصات به عنوان رنگرز
-امکان حذف نام آرتافرش از روی نقشه ها
برای عضویت در آرتافرش اینجا کلیک کنید
همانطور که می‌دانید تشخیص فرش مرغوب برای خریداران عادی چندان کار آسانی نیست. اما ما در این مقاله سعی کرده‌ایم چند راه تشخیص فرش مرغوب ایرانی از فرش نامرغوب را ذکر کنیم، تا خریداران موقع خرید کمتر دچار سردرگمی در مورد مرغوبیت فرش شوند.


راه‌های تشخیص فرش مرغوب از نامرغوب:
1-لول شدن کناره‌های فرش: اولین نکته‌ای که هنگام خرید فرش باید به آن دقت کنید، این است که فرش ایرانی، حاشیه‌هایش براحتی لول نمی‌خورد. عواملی که باعث لول خوردن فرش می‌شود عبارتند از: سفت و شل بودن تار‌ها، فاصله‌دار بودن تارها، رعایت نکردن اندازه‌ها، تاب داشتن پود ضخیم یا سفت کشیدن پود ضخیم، نازک بافتن گره‌ها، منظم نبافتن و پخش نشدن چله‌ها بر سر دار و پخش نامنظم چله‌ها موقع پایین‌کشی.
2-رگه‌دار بودن قالی: برای پی بردن به این ایراد با دقت، رنگ‌ها و خطوط نقشه فرش را بررسی کنید. تابش مستقیم نور آفتاب به بخشی از قالی، مواد اولیه متفاوت، نامنظم کوبیدن پود‌ها و دو دست شدن بافت باعث رگه‌دار شدن قالی می‌شود.
3-با کمی دقت در بافت فرش به ایراد‌دار بودن نقشه فرش پی خواهید برد که این ایراد در نقشه فرش‌های مرغوب ایرانی دیده نمی‌شود. اصالت نداشتن طرح و رنگ، خلوت بودن یا شلوغ بودن نقشه، تناسب نداشتن نقش‌مایه با رجشمار، پخش نشدن صحیح رنگ‌ها، تناسب نداشتن سطوح با هم، استفاده نکردن از تضادهای رنگی مختلف، کم کردن دلبخواهانه از تعداد رنگ‌ها و رعایت نکردن سلیقه مشتریان از عواملی است که باعث نامرغوب شدن نقشه و فرش می‌شود.
4-دو رنگی فرش: شاید هنگام خرید، وقتی که فرش مورد نظرتان تحت تابش نور لامپ‌های مغازه است، این دو رنگی مشخص نشود. اما هنگامی که فرش را روی زمین پهن می‌کنید، متوجه می‌شوید که رنگ قسمتی از قالی یا فرش با قسمت دیگر مغایرت دارد. علت این مغایرت می‌تواند در تفاوت جنس پشم‌ها، استفاده از پشم نامرغوب، زیاد ماندن قالی روی دار، دوبار رنگ شدن خامه فرش یا خوب رنگ نکردن آن طوری که مغز آن رنگ نشود و یا خشک کردن پشم بدون زیر‌و‌رو کردن باشد.
5-یکسان نبودن حاشیه‌های قالی: بالازدگی یا پایین‌زدگی قالی، واریز نشدن یکنواخت و سره‌دار شدن باعث بوجود آمدن این ایراد در فرش می‌شود.
6-شناسنامه مندرج در پشت فرش: هنگام خرید حتما به این دقت کنید که فرش ایرانی مرغوب حتما در پشتش شناسنامه‌ای دارد که اطلاعات کامل و دقیقی در مورد نوع جنس و الیاف، طول پرز، وزن فرش، تعداد گره در هر متر مربع، دستورالعمل شستشو و نام کارخانه و کشور تولیدکننده و حتی نام واردکننده در آن درج شده است. در حالی که فرش‌های نامرغوب و تقلبی و بی‌کیفیت اطلاعات واضح و دقیقی ندارند.
7-پرز دادن: یکی دیگر از نشانه‌های فرش‌های نامرغوب پرز دادن بیش از حد آن است.
8-کج بودن کناره‌های فرش: بیشتر یا کمتر از حد معمول کشیدن پود ضخیم، یکسان نبودن فاصله نخ‌های چله روی کجو و بر سر و زیر دار، شل بودن نخ چله و پر تاب بودن پود ضخیم باعث این ایراد می‌شود.
در پایان امیدواریم با دقت به این موارد گفته شده خرید هوشمندانه‌ای را تجربه کنید تا بتوانید یک فرش ایرانی مرغوب را تهیه کنید.



پیشنهاد میکنیم مطالب زیر را نیز مشاهده کنید
لطفا نظر خود را در مورد این مطلب ثبت کنید
عنوان :
تاریخ ارسال : همین الان
نام و نام خانوادگی و شهر :


نظرات کاربران
هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نفری باشید که نظر میدهد.

افق های توسعه آرتافرش
آرتافرش متشکل از تیمی پویا از برنامه نویسان و متخصصان فرش میباشد که در طی چند سال گذشته در حال بروز رسانی و توسعه وبسایتی هوشمند بوده اند.
با حمایت و کمک شما کاربران عزیز، در آینده نیز هر روز در حال کار خواهیم بود تا روز به روز بر هوش این وبسایت بیافزاییم و مانند گذشته در لبه تکنولوژی هوش مصنوعی گام برداریم.
Copyright

©

2024 www.ArtaFarsh.com - Designed By ElbayTeam