X
عضو آرتافرش شو
با عضویت در خانواده آرتافرش، از مزایای بینظیر عضویت، برخوردار شو
-امکان پیگیری تراکنشها
-تخفیفات موردی
-دریافت پشتیبانی سریعتر
-امکان درج مشخصات به عنوان بافنده
-امکان درج مشخصات به عنوان طراح
-امکان درج مشخصات به عنوان رنگرز
-امکان حذف نام آرتافرش از روی نقشه ها
برای عضویت در آرتافرش اینجا کلیک کنید
رجشمار چیست؟                                                                  
رج: در قالیبافی به هر گره یک رج می‌گویند.
مفهوم رجشمار: رجشمار، میزان تراکم فرش را نشان می‌دهد. وقتی واژه تراکم به گوشتان می‌خورد، منظور تعداد گره‌های موجود در یک واحد عرضی یا طولی است.
در واقع رجشمار واحدیست، برای اندازه‌گیری تعداد گره در هر فرش، که مهم‌ترین مشخصه برای تعیین میزان کیفیت، قیمت و ظرافت یک فرش است. رجشمار در مناطق مختلف، تعاریف مختلف و واحد طولی مختلفی دارد.
زرع: زرع، یک مقیاس اندازه‌گیری است که تعداد گره در تراکم فرش در آن شمرده می‌شود و بسته به موقعیت مکانی هر شهر می‌تواند متفاوت باشد.
در قالیبافی تبریز و اصفهان، رجشمار وابسته به واژه‌ی زرع است. در تبریز، زرع به اندازه ی 112 سانتی متر است که تعداد رج در یک شانزدهم زرع، یعنی حدود 7 سانت شمرده می‌شود. اما در اصفهان، زرع را 104 سانتی‌متر میدانند. پس رجشمار در 6.5 سانت شمرده می‌شود.
نحوه انجام رجشماری:
رجشماری نیاز به دستگاه یا فرایند خاصی ندارد. فقط یک خط کش نیاز است. بستگی به معیار انتخاب اصفهان یا تبریز متفاوت خواهد بود.

پشت فرش را برگردانید، در واحد عرضی 7 سانت، تعداد گره را بشمارید. این عدد، رجشمار برای فرش‌های تبریز یا اصطلاحا ترکی‌باف است. حال اگر واحد عرضی را 6.5 در نظر بگیریم رجشمار را برای فرش‌های اصفهان یا فارسی‌باف تعیین کرده‌ایم. به عنوان مثال، وقتی می‌گوییم رجشمار یک فرش تبریز، 50 است، یعنی اینکه در هر 7 سانت، 50 گره زده شده‌ است و برای فرش اصفهان یعنی اینکه در هر 6.5 سانت، 50 گره زده شده است.
تمامی فرش‌های ترکی‌باف به تبع از فرش تبریز رجشمار را 7 می‌گیرند و تمامی فرش‌های فارسی‌باف به تبع از فرش اصفهان رجشمار را 6.5 می‌گیرند.
چگونگی تشخیص کیفیت و ظرافت فرش بر اساس رجشمار:
تعداد رجشمار یک فرش با کیفیت و ظرافت آن رابطه مستقیمی دارد. یعنی هرچه تعداد گره در واحد 7 سانت یا 6.5 سانت بیشتر باشد، رجشمار بالاتر و در نتیجه فرش ظرافت بیشتری خواهد داشت و هرچه ظرافت بالاتر باشد، کیفیت بالاتر و به تبع آن، فرش ارزش و قیمت بیشتری خواهد داشت.
معمولا فرش‌های نفیس را با رجشمار 70 یا 60 می‌بافند. رجشمار‌های 40 و50، رجشمار‌های استاندارد برای فرش‌های معمولی هستند و رجشمار 10 و 20، رجشمار پایینی هستند که در اصطلاح به آنها درشت‌باف می‌گویند. در فرشبافی، فرش های تبریز و کاشان به ظریف‌بافی مشهورند.
نکته‌ای که در فرش‌های نفیس باید به آن دقت کرد این است که فرش نفیس، در تمام نقاط آن در واحد 7 سانت، رجشمار یکسانی دارد که این نشان‌دهنده‌ی نظم و ظرافت و یکدست بودن آن با وجود تعداد بالای گره، است.

 





پیشنهاد میکنیم مطالب زیر را نیز مشاهده کنید
لطفا نظر خود را در مورد این مطلب ثبت کنید
عنوان :
تاریخ ارسال : همین الان
نام و نام خانوادگی و شهر :


نظرات کاربران
هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نفری باشید که نظر میدهد.

افق های توسعه آرتافرش
آرتافرش متشکل از تیمی پویا از برنامه نویسان و متخصصان فرش میباشد که در طی چند سال گذشته در حال بروز رسانی و توسعه وبسایتی هوشمند بوده اند.
با حمایت و کمک شما کاربران عزیز، در آینده نیز هر روز در حال کار خواهیم بود تا روز به روز بر هوش این وبسایت بیافزاییم و مانند گذشته در لبه تکنولوژی هوش مصنوعی گام برداریم.
Copyright

©

2024 www.ArtaFarsh.com - Designed By ElbayTeam