X
عضو آرتافرش شو
با عضویت در خانواده آرتافرش، از مزایای بینظیر عضویت، برخوردار شو
-امکان پیگیری تراکنشها
-تخفیفات موردی
-دریافت پشتیبانی سریعتر
-امکان درج مشخصات به عنوان بافنده
-امکان درج مشخصات به عنوان طراح
-امکان درج مشخصات به عنوان رنگرز
-امکان حذف نام آرتافرش از روی نقشه ها
برای عضویت در آرتافرش اینجا کلیک کنید
انواع گره در فرش‌های ایرانی:
گره یکی از مهم‌ترین اجزا در فرش است و دو خصوصیت نوع و تعداد گره، مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر مرغوبیت و کیفیت فرش است. همانطور که می‌دانید هرچه تعداد گره و رجشمار بیشتر باشد، یعنی فرش از ظرافت و مرغوبیت بیشتری برخوردار است و هرچه نوع گره محکم‌تر باشد، فرش از استحکام بیشتری برخوردار خواهد بود و به همین ترتیب کیفیت بیشتری خواهد داشت.
نکته قابل توجه این است که گره در تمامی نواحی ایران، به یک شکل نیست و در مناطق مختلف شکل و انواع مختلفی دارد. گره‌ها با قرار گرفتن در کنار یک‌دیگر نقش و طرح اصلی فرش را تشکیل می‌دهند. در واقع، گره همان پرزی است که حول چله‌ها گره می‌خورد. گره نام‌های مختلفی در نقاط مختلف ایران دارد که عبارتند از: ریشه، خفت، گند، پیچه، ایلمه که همه این‌ها یک معنی را می‌دهند.
در ایران هر هفت سانتی‌متر را یک رج می‌گویند، که تعداد گره در هر 7 سانت بستگی به رجشمار فرش دارد. همانطور که گفته شد هرچه تعداد گره در هر رج بیشتر باشد یعنی فرش از مرغوبیت و کیفیت بالاتری برخوردار است.
برای تعاریف و درک بهتر رجشمار می‌توانید به مقاله رجشمار چیست آرتافرش مراجعه کنید.
انواع گره فرش: 
 در نقاط مختلف ایران نوع‌های مختلفی از گره وجود دارد که اصلی‌ترین و رایج‌ترین آن‌ها گره فارسی و ترکی هستند. مابقی گره‌ها کاربرد چندانی ندارند. گره‌های تقلبی که خود به سه دسته گره تقلی بی‌گره‌بافی، گره تقلبی کمانشیب و گره تقلبی جفتی‌بافی تقسیم می‌شوند، گرههای هنری، گره دورنگ، گره هنری تک‌تار یا پیچشی، گره آویز، گره قرضی، گره مغلوب، گره مضاعف، گره اسپانیولی و گره تک‌تاری همگی از انواع گره در فرش ایران هستند.

گره ترکی: نحوه زدن گره ترکی را در شکل ببینید. ساختار گره ترکی نسبت به گره‌های دیگر مستحکم‌تر است و فرشی که با گره ترکی بافته شده از استحکام بیشتری برخوردار است. گره ترکی با استفاده از قلاب روی دو تار رو و زیر زده می‌شود. با فنده خامه یا پرز را در دست چپش گرفته و یک سر آن را با قلاب بین دو چله می‌برد، خامه را از پشت تار اول بیرون و از روی دو تار عبور می‌دهد. سپس خامه را پشت تار دوم می‌برد و آن را از بین دو تار بیرون می‌آورد. دو سر آن را با هم به سمت پایین کشیده و اضافه‌های آن را با لبه تیز قلاب می‌برد. 

گره ترکی خود به سه دسته تقسیم می‌شوند.
گره استاندارد یا خوابیده
گره برجسته یا برعکس
گره ممتاز
گره فارسی: درگره فارسی خامه را به دور یک تار گره زده و از پشت تار بعدی بیرون می‌آوند.این نوع گره‌ها هم به دو دسته تقسیم می‌شود.
گره چپ به راست
گره راست به چپ
گره فارسی یا ترکی؟
گره ترکی و فارسی تفاوت و طرز استفاده مختلفی دارند. در زیر به چند مورد از تفاوت‌های گره ترکی و فارسی اشاره شده است.
گره ترکی با قلاب و گره فارسی با دست زده می‌شود.
دوام فرش با گره فارسی کمتر و با گره ترکی بیشتر است.
ضخامت پرز بافته شده در گره فارسی کمتر و در گره ترکی بیشتر است.
میزان مصرف نخ در فارسی کمتر و در ترکی بیشتر است.
استحکام گره ترکی بیشتر و استحکام گره فارسی کمتر است.



پیشنهاد میکنیم مطالب زیر را نیز مشاهده کنید
لطفا نظر خود را در مورد این مطلب ثبت کنید
عنوان :
تاریخ ارسال : همین الان
نام و نام خانوادگی و شهر :


نظرات کاربران
هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نفری باشید که نظر میدهد.

افق های توسعه آرتافرش
آرتافرش متشکل از تیمی پویا از برنامه نویسان و متخصصان فرش میباشد که در طی چند سال گذشته در حال بروز رسانی و توسعه وبسایتی هوشمند بوده اند.
با حمایت و کمک شما کاربران عزیز، در آینده نیز هر روز در حال کار خواهیم بود تا روز به روز بر هوش این وبسایت بیافزاییم و مانند گذشته در لبه تکنولوژی هوش مصنوعی گام برداریم.
Copyright

©

2024 www.ArtaFarsh.com - Designed By ElbayTeam