X
عضو آرتافرش شو
با عضویت در خانواده آرتافرش، از مزایای بینظیر عضویت، برخوردار شو
-امکان پیگیری تراکنشها
-تخفیفات موردی
-دریافت پشتیبانی سریعتر
-امکان درج مشخصات به عنوان بافنده
-امکان درج مشخصات به عنوان طراح
-امکان درج مشخصات به عنوان رنگرز
-امکان حذف نام آرتافرش از روی نقشه ها
برای عضویت در آرتافرش اینجا کلیک کنید
انواع نقشه قالی
همونطوری که حتما میدونید، برای بافتن یک قالی یا تابلوفرش نیاز به نقشه هست. چون هیچ کسی اونقدر حافظه قوی نداره که بتونه قالی رو از حفظ ببافه و از طرفی معمولا کار طراحی و بافت رو افراد جداگانه انجام میدن. پس برای انتقال طرح از طراح به بافنده نیاز به نقشه داریم. در واقع نقشه یا طرح، مهمترین قسمت در بافت و محصول نهایی هست.

بزارید یک تعریف رسمی از نقشه ارائه بدم. "نقشه عبارت است از برنامه کار بافت فرش طبق طرح مورد نظر" بر اساس این تعریف، هیچ تاکیدی بر شکل ارائه برنامه کار بافنده نشده پس نقشه میتونه در شکلها و حالتهای مختلفی ارائه بشه.
سه دسته عمده در نوع نقشه وجود داره، اولی نقشه های شطرنجی و دوم نقشه های کدبندی و سوم نقشه های صوتی.

نقشه های شطرنجی که قدیمیترین نوع نقشه هست از خانه های ریز چاپ شده روی کاغذ تشکیل شده که توسط استاد طراح با رنگهای مختلف داخل خانه های ریز، رنگامیزی شده و این نقشه توسط بانده بصورت بصری تفسیر و بافته میشه. معمولا این نوع نقشه ها رو برای اینکه در طی مراحل بافت پاره یا خراب نشه روی یک تکه فیبر یا مقوی یا پارچه و یا حتی روی کاغذ کالک میچسبونن تا دوام بیشتری داشته باشه و بتوان در بافت قالی های بعدی هم ازش استفاده کنند.
 

نوع دوم از نقشه ها، نقشه کدبندی هست که بافنده با یک تعداد عدد و رقم سروکار داره و با خوندن این اعداد نقشه رو تفسیر میکنه و میبافه. برای طرحهای پیچیده، نقشه کدبندی بسیار مناسب تر هست و کار با نقشه کدبندی بسیار راحت و آسان هست چون برای هر رنگ یک شماره استفاده میشه و این باعث میشه که نقشه هایی با تعداد رنگ بالا هم در تابلوفرش یا قالی قابل بافت باشه.

قبلا ویدیویی در سایت قرار دادیم که نحوه خوندن و تفسیر نقشه های کدبندی رو آموزش میده. شنیده ها مبنی بر اینه که نقشه کدبندی برای اولین بار توسط یک مرد روستایی در استان آذربایجان غربی ابدا شده.
نوع سوم نقشه صوتی هم اصول مشابهی با نقشه کدبندی داره ولی بصورت فایل صوتی ارائه میشه ویا بصورت فایل قابل بارگزاری در دستگاه نقشه خوان و نرم افزار های موبایل.

دسته بندی دیگه ای در مورد نقشه فرش وجود داره که از لحاظ قرینه بودن و تکرار طرح نقشه ها رو به نقشه ربعی و نیمی و سراسری و واگیره ای تقشیم میکنه.
نقشه ربعی همون نقشه یک چهارم (1/4) هست که در این نوع نقشه، یک چهارم از طرح به بافنده داده میشه و بقیه قسمتهای نقشه از تقارن یک چهارم اول بدست میاد.

نقشه نیمی همون نقشه یک دوم (1/2) هست که نقص طرح به بافنده ارائه میشه و نصف دوم هم از تقارن نصف اول بدست میاد. نقشه نیمی به نقشه قدی هم معروفه. از معروف ترین نقشه های نیمی، نقشه های محرابی هستند که برای اولین بار برای مساجد افغانستان و عربستان بافته شدن.
در نقشه سراسری تمام طرح ارائه میشه. نقشه های تابلوفرش معمولا سراسری هستند چون در تابلوفرش معمولا تقارن وجود نداره. طرحهایی مثل مینیاتور از نوع سراسری هستند.

 

نقشه های واگیره ای هم نوعی هستند که یک قسمت کوچک از نقشه در طول و عرض فرش تکرار میشه و اشکال بزرگتر رو تشکیل میده.





پیشنهاد میکنیم مطالب زیر را نیز مشاهده کنید
لطفا نظر خود را در مورد این مطلب ثبت کنید
عنوان :
تاریخ ارسال : همین الان
نام و نام خانوادگی و شهر :


نظرات کاربران
هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نفری باشید که نظر میدهد.

افق های توسعه آرتافرش
آرتافرش متشکل از تیمی پویا از برنامه نویسان و متخصصان فرش میباشد که در طی چند سال گذشته در حال بروز رسانی و توسعه وبسایتی هوشمند بوده اند.
با حمایت و کمک شما کاربران عزیز، در آینده نیز هر روز در حال کار خواهیم بود تا روز به روز بر هوش این وبسایت بیافزاییم و مانند گذشته در لبه تکنولوژی هوش مصنوعی گام برداریم.
Copyright

©

2024 www.ArtaFarsh.com - Designed By ElbayTeam