X
عضو آرتافرش شو
با عضویت در خانواده آرتافرش، از مزایای بینظیر عضویت، برخوردار شو
-امکان پیگیری تراکنشها
-تخفیفات موردی
-دریافت پشتیبانی سریعتر
-امکان درج مشخصات به عنوان بافنده
-امکان درج مشخصات به عنوان طراح
-امکان درج مشخصات به عنوان رنگرز
-امکان حذف نام آرتافرش از روی نقشه ها
برای عضویت در آرتافرش اینجا کلیک کنید
طرح و نقش قالی کاشان
کشور ایران از منحصر بفرد‌‌ترین تولید‌‌کننده‌های فرش، در کل دنیا است و بافنده‌های ایرانی، هنر خود را در شکل‌ها و طرح‌های مختلف به کار برده‌اند، به طوری که در هر کجای دنیا این طرح‌ها نام ایران را به یدک می‌کشند و هر فرش‌شناسی با نظر به طرح‌های منحصر‌بفرد فرش ایرانی می‌تواند اصالت آن را شناسایی کند. البته این اصالت تنها منحصر به کشور نیست، بلکه در خود ایران هم، هر شهری طرح‌ها و نقش‌های منحصربفرد خود را در بافندگی به کار می‌برد و در واقع، نقشه‌ها و طرح‌های روی هر فرش نمادی از اصالت آن شهر است. شهر کاشان به دلیل قدمت بالای آن در بافندگی فرش و همچنین کیفیت بالا و زیبایی طرح‌های فرش، جزو شهرهای معروف ایران در بافندگی است و همچنین در کل دنیا زبانزد است.
ویژگی بافت و الیاف فرش کاشان
فرش‌‌های کاشان، مانند تمام فرش‌های ایران از الیافی مانند کرک، پشم و ابریشم بافته می‌شوند. اما مقاومت و کیفیت بالای فرش‌های کاشان به دلیل استفاده از پنبه در الیاف است که از بیدزدگی آنها جلوگیری می‌کند.
ویژگی دیگری که باعث منحصر بفرد بودن فرش‌های کاشان است، این است که، در بافت آن از رنگ‌های زیبا و متنوعی استفاده شده است. رنگ‌های زیبایی مانند رنگ الماسی، کرم، آبی، سرمه‌ای، مسی، سبز، طوسی و ارده‌ای. البته رنگی که شهر کاشان به استفاده از آن معروف است، رنگ زیبای لاکی است. استفاده از همین رنگ‌های زیبا باعث شده که فرش بافی در کاشان جنبه هنری پیدا کند و روز‌به‌روز بر طرفداران فرش کاشان افزوده شود و 
تمامی سلیقه‌های مختلف را با خود همراهی کند.
همانطور که گفته شد، فرش کاشان به دلیل تنوع بسیار زیاد آن، در استفاده از رنگ‌ها و طرح‌های مختلف و زیبا، توانسته پاسخگوی بسیاری از سلیقه‌ها باشد. به همین دلیل امروزه شهر کاشان، یکی از بزرگترین شهر‌های تولید‌کننده فرش است و همچنین 60 درصد از سهم صادرات فرش را به خود اختصاص داده است. فرش‌های ماشینی کاشان از الیاف پلی استر، نایلون، اکریلیک و پلی پروپیلن تولید می‌شوند، که در میان آنها الیاف اکریلیک بهترین هستند. این الیاف، دوام و ماندگاری بسیار بالایی دارند و در مقابل حرارت و گرما، پوسیدگی و آسیب دیدگی بسیار مقاوم هستند. این نخ جنس نرم و لطیفی دارد و عمر فرش را نسبت به سایز الیاف بالا می‌برد. کاشان نیز در بین الیاف، بیشتر از الیاف آکریلیک برای فرش‌های خود استفاده می‌کند.
ابعاد فرش کاشان
فرش‌های کاشان در ابعاد 6 متری، 9 متری و 12 متری و همچنین، در ابعاد کوچک‌تر، مانند قالیچه و تابلو فرش نیز ارائه می‌شوند و مانند سایر فرش‌ها بصورت 1200 شانه، 1500 شانه، 700 شانه و 1000 شانه تولید می‌شوند. در پشت و گوشه فرش کاشان یک برچسب وجود دارد، که روی آن اطلاعاتی مانند اندازه، جنس نخ و پود، تعداد شانه، شهر تولید‌کننده، کد فرش، تراکم و تعداد رنگ درج شده است.
طرح‌های فرش کاشان
فرش کاشان به استفاده از طرح‌های زیبا و متنوع مشهور است و در واقع این فرش تنها یک فرش معمولی نیست، بلکه یک اثر هنری، از یک بافنده و طراح فرش هنرمند است. 
طرح‌هایی که در فرش کاشان بکار برده می‌شوند، عبارتند از طرح محتشم، طرح افشان، طرح ترنج، طرح لچک، طرح گلدان، طرح درختی و طرح شکارگاه. کسانی که طرفدار دکوراسیون کلاسیک هستند، این فرش‌ها و آثار هنری را در خانه خود استفاده می‌کنند.
در مقاله‌ی معروف ترین طرح فرش‌های ایرانی، تمامی این طرح‌ها توضیح داده شده است. برای آشنایی با این طرح‌های زیبای ذکر شده، می‌توانید به این مقاله مراجعه کنید.
 در پایان باید بگوییم اگر قصد خرید فرش را دارید می‌توانید با اطمینان کامل و با خیال راحت، فرش کاشان را خریداری کنید، چرا که این فرش به دلیل کیفیت بسیار بالا، طرح‌ها و نقش‌های بسیار زیبا، تراکم بالا و رنگ‌های جذاب آن طرفداران بسیاری در ایران و جهان دارد.



پیشنهاد میکنیم مطالب زیر را نیز مشاهده کنید
لطفا نظر خود را در مورد این مطلب ثبت کنید
عنوان :
تاریخ ارسال : همین الان
نام و نام خانوادگی و شهر :


نظرات کاربران
هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نفری باشید که نظر میدهد.

افق های توسعه آرتافرش
آرتافرش متشکل از تیمی پویا از برنامه نویسان و متخصصان فرش میباشد که در طی چند سال گذشته در حال بروز رسانی و توسعه وبسایتی هوشمند بوده اند.
با حمایت و کمک شما کاربران عزیز، در آینده نیز هر روز در حال کار خواهیم بود تا روز به روز بر هوش این وبسایت بیافزاییم و مانند گذشته در لبه تکنولوژی هوش مصنوعی گام برداریم.
Copyright

©

2024 www.ArtaFarsh.com - Designed By ElbayTeam